Asiakastarinat – 12.03.2023
Huoltoasemilta ja kioskeilta tutut Mr. Paninin tuotteet rantautuivat ruokakauppoihin vuonna 2015, ja nykyään suomalaiset syövät vuodessa kuusi miljoonaa paninia. Kaikki Suomen paninit valmistetaan Ulvilassa, jonne Go On rekrytoi työntekijöitä leipäkeittiöön.
– Olisimme rekrytoinnin kanssa pulassa, jos emme käyttäisi Go Onin henkilöstövuokrausta. Työhaastattelujenkin sopiminen arkeen on haastavaa, saati että tekisi myös pohjatyöt huolella, toteaa työnjohtaja Annina Ahola.
Riikka Huhtalalle ja Annina Aholalle rekrytointi on vain yksi osa työtä ja esimerkiksi kesätyöntekijöiden rekrytointi yksin laadukkaasti olisi lähes mahdotonta. Nyt aikaa säästyy, kun Go Onilta tulee valmis lista potentiaalisista työntekijöistä. Go On auttaa myös kesätyöpaikkojen markkinoinnissa.
– Kommunikointi on sujunut aina todella hyvin, ja Porin Go Onin aktiivinen ote sekä erilainen lähestymiskulma on vakuuttanut meidät. Viime vuoden kesätyöhakua varten tehtiin muun muassa video työtehtävistä sekä järjestettiin paninin maistatusta.Tämä on todella kustannustehokas tapa hoitaa rekrytointi, kertoo päätyönjohtaja Riikka Huhtala.
Leipäkeittiöllä työskentelee reilu 30 tuotantotyöntekijää, joista kymmenkunta on vuokratyöläisiä. Syksyllä Mr. Panini otti jälleen näistä kolme työntekijää omille kirjoilleen. Moni tulee ensin kesätöihin ja jää sen jälkeen taloon pidemmäksi aikaa.
Kesäksi palkataan kymmenkunta tekijää lomittamaan ja tavoitteena on työllistää heidät myös jatkossa. Elokuussa Mr. Paninilla pyritään tekemään vuoden mittaiset määräaikaiset sopimukset halukkaiden kanssa.
– Näemme vuokrauksen rekrytointiputkena, jonka kautta varmistetaan työntekijän sopivuus porukkaan. Lyhyet työsopimukset eivät palvele ketään, ja pitkillä määräaikaisilla sopimuksilla rauhoitamme työtilanteen sekä meille että työntekijöille. Lisäksi meidän väki tietää sopimusten jatkuvan, kunhan hoitaa hommansa, toteaa Huhtala.
Kesätyöntekijöiden rekrytointi aloitetaan joulukuussa ja vahvan markkinoinnin ansiosta hakijoita on riittänyt hyvin. Go On käy hakijat lävitse ja esihaastattelee sekä esittelee Huhtalalle ja Aholalle potentiaaliset työntekijät. Leipäkeittiöllä heitä jututetaan ryhmähaastatteluissa ja paikat täytetään jo alkuvuodesta. Päätökset ja sopimukset tehdään ajoissa, jotta parhaat työntekijät eivät karkaa muualle.
– Ryhmähaastattelussa jutellaan, tutustutaan ja kerrotaan työstä hakijoille. Go On on tsekannut taustat jo valmiiksi ja me pääsemme valitsemaan, ketkä sopisivat meidän työporukkaamme parhaiten, kertoo Ahola.
Mr. Paninin leipäkeittiöllä pyritään, että kaikki tuotantotyöntekijät tekisivät kaikkia tehtäviä vuorollaan ja päivän puolessa välissä tehtävä aina vaihtuu. Päätyönjohtaja Riikka Huhtalalle ja työnjohtaja Annina Aholalle on tärkeää olla mukana työnteon arjessa, jotta työt sujuvat ja työntekijöillä on hyvä olla. Näin työntekijät ovat myös tehokkaampia ja viihtyvät työssään paremmin.
– Olemme panostaneet työkulttuuriin paljon. Työntekijöille on tärkeää, että heidät huomioidaan ja heitä kiitetään. Ei huomioimisen tarvitse olla isoja asioita, vaan pienet asiat ratkaisevat. Meillä väki pysyy hyvin talossa. Osa on tullut ensimmäiseen työpaikkaansa ja hetken päästä ollaan oltu kymmenen vuotta.
Työhyvinvointiin panostaminen on tärkeää Mr. Paninin leipäkeittiössä. Tarjolla on tykypäiviä, valmennusta ja koulutusta sekä ilmainen salaattibaari. Työsuhde-edut sekä kuukausibonukset ovat palkkaustavasta riippumatta kaikille samat, ja esimerkiksi kehityskeskustelut käydään ihan samalla tapaa myös vuokratyöntekijöiden kanssa. Lisäksi tietysti panineita saa syödä niin paljon kuin haluaa.