Uutiset – 28.06.2024
Go On Lappi tekee monen yrityksen kanssa kumppanuustason yhteistyötä. ”Tarpeiden ennakointi ja asiakkaan palveleminen on helpompaa, kun tunnemme toisemme ja asiakkaamme tarpeet”, asiakkuuspäälliköt Pauli Riepula ja Saara Nordberg kertovat. Kuva: Terhi Vanha
Riittääkö työvoima ensi talveksi? Rekrytointi talven matkailusesonkiin on jo täydessä vauhdissa.
Go On -henkilöstöpalveluiden vahvuutena ovat kansainvälisyys ja paikallistuntemus.
Go On Lapin toimistolla riittää vilskettä. Asiakkuuspäällikkö Saara Nordberg kertoo, että rekrytointi talven matkailusesonkiin on jo täydessä vauhdissa, sillä nyt on se aika, kun yritysten viimeistään kannattaa varautua tulevaan matkailusesonkiin.
Talvimatkailu ja Suomen Lappi ovat tosi vetovoimainen ja kasvava yhdistelmä etenkin ulkomaalaisten keskuudessa.
– Tulevaan sesonkiin tarvitsemme jälleen ennätysmäärän työntekijöitä ja olemmekin aloittaneet aktiivisen rekrytointityön jo toukokuussa, kertoo Nordberg.
Go On Lappi työllistää tekijöitä Lappiin ja Koillismaalle valtakunnallisesti koko Suomesta ja lisäksi kansainvälisen työvoiman osuus on merkittävä.
Viime vuonna työntekijöitä saapui eri asiakkaille pohjoiseen noin 58:sta eri maasta. Osa heistä ihastui Suomeen ja pohjoiseen niin kovasti, että päätti jäädä tänne myös kesäsesongiksi.
Merkittävä asia on, että yritys pystyy sitouttamaan työntekijöitä pidemmäksi aikaa kuin pelkästään yhdeksi talveksi.
– Haluamme tarjota hyville työnhakijoille tilaisuuden kokea Lapin tunnelmaa ja olemmekin saaneet tosi hienoja onnistumisia kansainvälisen työvoiman rekrytoinnista. Lapin osaajapulaan tämä on todella merkittävä ratkaisu ja me haluamme jatkossakin olla kehittämässä ja toteuttamassa kansainvälisten työntekijöiden rekrytointia, kotimaista työvoimaa tietenkään unohtamatta, Saara Nordberg sanoo.
Go On Lapin asiakkuuspäällikkö Pauli Riepula kuvailee prosessia avaimet käteen -rekrytoinniksi, joka vapauttaa yritykseltä aikaa ydinliiketoimintoihin.
– Kartoitamme yhdessä asiakkaan kanssa työntekijätarpeet, jonka jälkeen pystymme tarjoamaan heille oikeat tekijät oikeisiin tehtäviin.
– Palvelumallimme on hyvin asiakaslähtöinen ja hioutuu jokaisen asiakkaan tarpeen mukaan. Tästä olemmekin saaneet paljon kiitosta! Olemme paikallisen työelämän henkilöstökumppani, tunnemme ihmiset ja paikalliset olosuhteet.
– Vastaamme kaikista työnantajavelvollisuuksista ja toimimme pienille yrityksille jopa HR-osastona, joten siinäkin mielessä tämä avaimet käteen -malli on aika osuva nimitys, Riepula sanoo.
– Toteutamme vuoden mittaan monenlaisia toimeksiantoja parin kuukauden pesteistä vakituisiin työsuhteisiin. Myös toimihenkilö- ja esihenkilörekrytoinnit ovat meille tuttuja, suorahaun lisäksi. Monen yrityksen kanssa teemme kumppanuustason yhteistyötä, jolloin tarpeiden ennakointi ja asiakkaan palveleminen on helpompaa, kun tunnemme toisemme ja asiakkaamme tarpeet, Nordberg kertoo.
– Asiakastyytyväisyyttä tutkitaan jatkuvasti ja palaute on ollut todella positiivista. Olemme saaneet mukavaa palautetta erityisesti henkilökohtaisesta palvelusta, helposta lähestyttävyydestä ja onnistuneista rekrytoinneista, Nordberg kuvailee.
Asiakastyytyväisyyden lisäksi vuokratyöntekijöiden tyytyväisyyttä kartoitetaan jatkuvasti. Varsinkin kansainväliset työntekijät ovat todella tyytyväisiä sekä työpaikkansa Lapissa että koko elämäänsä Suomessa.
Viime vuosina Lapin matkailun vetovoima on osaltaan aiheuttanut työvoimapulaa ja joka vuosi saadaan vähän jännittää, että riittääkö työvoima. Go On Lappi varmistaa omalta osaltaan, että työntekijöitä saadaan ja he myös palaavat uudestaan.
Saara ja Pauli iloitsevat koko tiimin kanssa taas alkaneesta talvirekrytoinnista ja he odottavat innolla tuttujen kasvojen palaamista Lappiin.