EtusivuAjankohtaistaOsaajia oikeaan paikkaan – Rekrytointi ei ole helppo laji, mutta Go Onilla se osataan

Asiakastarinat31.01.2024

Osaajia oikeaan paikkaan – Rekrytointi ei ole helppo laji, mutta Go Onilla se osataan

Jukka Koskinen ja Johanna Ahtiainen ovat Go Onin yrittäjinä Kotkassa ja Kouvolassa.

Yli 15 vuoden kokemuksella henkilöstöpalvelualalla. Jukka Koskinen ja Johanna Ahtiainen ovat Go Onin yrittäjinä Kotkassa ja Kouvolassa.

Oikean henkilön löytäminen ja työpaikkaan sitouttaminen on yleensä pitkä ja työläs, mutta yritykselle elintärkeä tehtävä. Oikean asiantuntijan avulla varmistat, että rekrytoinnin lopputulos on paras mahdollinen kummallekin osapuolelle.

Kun yritys sitoutuu ihmiseen, ihminenkin toivon mukaan sitoutuu yritykseen. Tällä ajatuksella toimii tilauskonepaja Juhani Haavisto Oy, joka käyttää rekrytoinnissaan Go On Henkilöstökumppania.

Vajaan sadan työntekijän kotkalainen kasvuyritys toimii kilpailluilla markkinoilla, joilla huippuosaajat ovat jatkuvasti etsinnässä.

– Rekrytoimme osaamista sekä suoraan että Go Onin kautta, mutta käytännössä tavoitteena on aina löytää vakituisia työntekijöitä, toimitusjohtaja Jarkko Haavisto sanoo.

– Rekrytointi on työläs prosessi, joka vie yritykseltä paljon omaa työaikaa, eikä ole muutenkaan ydinosaamistamme. Siksi on hyvä, että joku muu pystyy tekemään sen fiksummin.

Kun spesiaaliosaamista tarvitaan, joudutaan Haaviston mukaan joskus menemään myös Suomen rajojen ulkopuolelle.

– Go On on pystynyt auttamaan meitä myös kansainvälisessä rekrytoinnissa. Eräs intialainen työntekijämme tuli Suomeen Thaimaasta. Yhteydenpito konsulaattiin, oleskelulupien järjestäminen ja henkilön saaminen lopulta Suomeen on pitkä prosessi.

Yhtälö voi käydä hankalaksi, kun vaakakupissa painavat nopeasti kasvavan yrityksen tarpeet kilpaillulla alalla. Aika on ratkaiseva tekijä.

– Huippuammattilaisia on joskus pakko saada kertalaakista, Haavisto summaa.

– Go Onilla alan ammattilaiset osaavat juridiikan ja dokumentaation, toimitusjohtaja kiittelee.

Jarkko Haavisto esittelee Konepajan laitteistoa Go Onin Tanja Ahokkaalle.

Jarkko Haavisto esittelee Konepajan laitteistoa Go Onin Tanja Ahokkaalle.

Paikallistuntemus ja laajat verkostot

Kotkan lisäksi Go On:lla on toimisto Kouvolassa. Pääasiassa rekrytoinnit ovat maakunnan rajojen sisäpuolella tapahtuvia. Yrittäjä Jukka Koskinen sanoo, että pitkäaikainen tuntemus Kymenlaakson yrityksistä ja tekijöistä on paikallisille rekrytoinneille tärkeä voimavara ja Go On:lle selkeä vahvuus.

Kymenlaakson toisessa maakuntakeskuksessa Kouvolassa. Yrittäjä Johanna Ahtiainen nostaa paikallisuuden ohella yrityksen vahvuudeksi yli 15 vuoden kuluessa kehittyneen vahvan ammattitaidon. Me teemme työtämme pienellä tiimillä, mutta suurella sydämellä. Vaikka olemme paikallinen toimija, meillä on käytössä koko valtakunnallisen Go On -ketjun resurssit.

– Tarjoamme rekrytointipalveluiden ja henkilöstövuokrauksen lisäksi soveltuvuusarviointeja, muutosturvapalveluita sekä uutena asiana erilaisia henkilöstön tutkimuspalveluita.

– Seuraamme säännöllisesti omien vuokratyöntekijöidemme työtyytyväisyyttä. Meille on tärkeää, että tekijät viihtyvät ja ovat tuottavia asiakasyrityksemme näkökulmasta.

Mitä tarvitaan, vai mitä halutaan?

Laajojen verkostojen ja paikallisen yrityskulttuurin tuntemisen ansiosta Go On osaa tarjota kumppaneilleen sopivia työntekijäehdokkaita, vaikka haku ei juuri kyseisellä hetkellä olisikaan päällä. Työmarkkinat ovat täynnä helmiä, kun oikeasta paikasta osaa etsiä – ja Go Onilla osataan!

– Joskus saatamme tarjota tekijää yritykselle ilman toimeksiantoa, jos tiedämme kyseisen henkilön sopivan tiettyyn paikkaan, Ahtiainen sanoo.

Monesti myös ulkopuolinen tarkkailija näkee selkeämmin, mitä jokin yritys saattaisi kaivata. Joskus kyse ei ole siitä, mitä asiakas haluaa, vaan siitä mitä asiakas tarvitsee.

HR asiantuntijat Tanja Ahokas ja Poola Myllylahti Go Onilta pitävät huolen siitä, että rekrytoinnin arki rullaa.

– Paras palkinto työstä on, kun työnhakija työllistyy ja asiakasyritys löytää puuttuvan palasen tiimiinsä. Meille on tärkeää huolehtia läpinäkyvästä viestinnästä koko prosessin ajan niin työnhakijan, kun asiakkaankin suuntaan. Hyvin tehty rekrytointiprosessi vaikuttaa suoraan työnantajamielikuvaan. Pyrimme olemaan aktiivisesti mukana myös jatkossa, eli siinä, miten rekrytoitu henkilö on viihtynyt roolissaan ja miten työt ovat lähteneet sujumaan, Ahokas sanoo.

– Tässä työssä korostuu juuri yritysten ja työntekijöiden eli ihmisten auttaminen. Yhteyden luominen perustuu molemminpuoliseen luottamukseen, kertoo puolestaan Myllylahti.

Yhteistyö asiakkaan kanssa on tiivistä. Tehdaspäällikkö V-P Martikainen ja Go On HR-asiantuntija Poola Myllylahti päivittävät kuulumiset tällä kertaa kahvikupin ääressä.

Go On Akatemia perehdyttäjänä

Go On Kouvolan suurimpiin asiakkaisiin lukeutuva, Kausalassa toimiva Dinair Clean Air Oy on valmistanut ilmansuodattimia jo vuodesta 1979. Nykyisin tehdaspäällikkönä työskentelevä Veli-Pekka Martikainen rekrytoitiin itsekin taloon Go Onin kautta vuonna 2011.

– Uuden henkilön perehdytys meille alkaa Go On Akatemia -oppimisympäristön kautta. Jo ennen kuin työntekijä tulee fyysisesti paikalle, hänet on perehdytetty työsuhteeseen ja tehtaaseen liittyviin turvallisuusasioihin, Martikainen kertoo.

Tehdaspäällikön mukaan Go Onin henkilöstötyytyväisyysmittaus on työllistäjäyritykselle tervetullutta palautetta. Kyselystä ilmeneviin seikkoihin reagoidaan tarpeen mukaan.

– Go Onin kautta työllistyneiden tyytyväisyys on ollut meillä erittäin hyvällä tasolla, ja Go On palkitsi Dinairin viime vuonna vuoden työnantajana hyvien henkilöstötyytyväisyystulosten perusteella.

Martikainen korostaa, että Dinairilla kaikkia työntekijöitä kohdellaan tasavertaisesti, olivat he sitten tulleet Go Onin kautta tai muita teitä. Martikainen suosittelee Go On -yritysketjua rekrytointitarpeessa oleville yrityksille.

– Meillä on ollut pitkä ja toimiva yhteistyö. Go Onilla on tosi hyvä kuva meidän työtehtävistämme ja siitä, millaisia henkilöitä tarvitsemme.

Go On Yhtiöt menestyi hienosti Taloustutkimuksen Työelämän päättäjät – TEP 2023 -tutkimuksessa, johon vastasi yhteensä 589 eri toimialojen yrityksissä työskentelevää, päättävässä asemassa (eri alojen yritysten ylin johto, keskijohto ja muut päättävässä asemassa) olevaa henkilöä.

Henkilöstöpalvelualan TOP 10 yritysten (yritysten suuruusjärjestys liikevaihdon mukaan) joukossa Go On sijoittui ensimmäiseksi seuraavissa osa-alueissa:

NPS eli Net Promoter Score: Asiakastyytyväisyyden ja asiakassuhteiden laadun arvioinnin mittari (jaettu ensimmäinen sija). Korkea NPS-arvo kertoo yrityksen kyvystä ylittää asiakasodotukset ja rakentaa vahvaa asiakasuskollisuutta.

Vastuullisuus: Heijastaa Go On Yhtiöiden sitoutumista kestävän kehityksen periaatteisiin. Tämä saavutus ei ole vain tunnustus nykyisestä toiminnasta, vaan myös vahvistaa yrityksen strategista suuntaa vastuullisuuden edelläkävijänä.

Hinta-Laatusuhde ja Asiakaspalvelu: Nämä tekijät ovat keskeisiä kilpailuetuja alalla, jossa asiakkaat arvostavat sekä kustannustehokkuutta että palvelun laatua.

Maailman muuttuessa myös rekrytointien tekeminen muuttuu

Asiakkaalle on tärkeää, että työnantajamielikuvaan kiinnitetään huomiota ja että rekrytointikumppanilla on käytössä hyvät järjestelmät ja kanavat tukemaan prosesseja. Go Onilla näistä asioista pidetään huolta koko tiimin voimin.

 

Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat sähköpostiisi tuoreimmat uutiset ja blogit sekä tietoa Go Onin henkilöstö- ja tutkimuspalveluista.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.