Asiakastarinat – 10.01.2024
J. Rinta-Jouppi verkkokouluttaa uusia ja vanhoja työntekijöitään kautta maan J. Akatemiassa, joka suunniteltiin Go Onin kanssa yhteistyössä.
Go Onin verkkoperehdytys- ja koulutusalusta Go On Akatemia on laajentunut myös yrityksille yksilöityjen verkkokoulutusympäristöjen toteuttamiseen. Alustan ilme, rakenne sekä materiaalien aloitusvaiheen sisältö räätälöidään asiakasyrityksen toiveiden mukaan. Asiakas voi hallinnoida ja täydentää materiaaleja jatkuvasti. Myös J. Rinta-Joupille suunniteltiin yhteistyössä J. Akatemia, jonka kautta yrityksen työntekijät pääsevät perehtymään ketjun toimintamalleihin, arvoihin ja toimintaan. J. Akatemiassa työntekijöillä on mahdollisuus parantaa osaamistaan tai kerrata tuotetietoja.
J. Akatemia on ollut käytössä vuoden verran. Se lanseerattiin kesäkuussa 2020. J. Rinta-Joupin kehityspäällikkö Toni Kekolan kokemukset verkkokoulutuksesta ovat erittäin hyvät. Erityisesti uudet myyjät ovat hänen mukaansa olleet hyvin kiinnostuneita J. Akatemiasta ja perehtyneet materiaaleihin aloittaessaan työt. Myös vanhemmat työntekijät ovat etsineet akatemiasta esimerkiksi spesifiä tuotetietoa. Verkkokoulutus on toistaiseksi omaehtoista, mutta jatkossa sinne tullaan ohjaamaan kursseja, jotka jokaisen tulee suorittaa.
– Varsinkin, kun uusi työntekijä aloittaa, on hienoa, että meillä on tietopankki asioista, joita hän voi käydä läpi omaan tahtiinsa. Näin vältymme erillisiltä koulutuksilta, jotka sitovat henkilöresursseja, Kekola kertoo.
Uusia tarpeita ja materiaaleja ilmenee matkan varrella, joten digitaaliseen alustaan saadaan koottua ajantasainen tietopankki tukemaan työhön perehtymistä sekä työntekoa.
Näin toimimalla varmistamme, että tärkeimmät asiat ovat jokaisen työntekijän tiedossa
Toni Kekola kertoo, että materiaaleja kehitetään ja päivitetään jatkuvasti – kerralla ei tarvitse tulla valmista. Materiaalia lisätään akatemiaan jatkuvasti sitä mukaan, kun uusia ohjeistuksia tulee. Olenkin sanonut, että se paranee hiljalleen, kuin vanha viini. Olen tyytyväinen tähän tasoon, missä nyt menemme, mutta huomenna on uusi päivä ja uuden materiaalin myötä akatemia paranee ja täydentyy entisestään.
Kekola kertoo, että J. Akatemiasta löytyy yleistä tietoa mm. yrityksestä, arvoista ja toimintatavoista aina tarkempiin tuotekoulutuksiin saakka. Myyjille, sihteereille, huoltoon sekä esimiehille löytyy omat osionsa.
Kaikki osiot ovat kuitenkin kaikille työntekijöille avoimia esihenkilöiden osiota lukuun ottamatta. Silloin esimerkiksi myyjät voivat saada tietoa sihteerien työstä ja toisin päin. Se lisää läpinäkyvyyttä ja ymmärrystä kollegojen työnkuvasta ja päivittäisistä rutiineista, Kekola toteaa.