Blogi – 04.09.2024
Yrityksen päätehtävä on kasvattaa sen arvoa. Tähän voidaan vaikuttaa monin eri tavoin, kuten kehittämällä strategioita, parantamalla operatiivisia prosesseja, hyödyntämällä teknologiaa, seuraamalla taloudellista tilannetta ja huolehtimalla henkilöstöstä. Se, mikä näistä tekijöistä on tärkein, riippuu yrityksen liiketoimintamallista ja strategiasta. Joissain tapauksissa ulkoiset tekijät, kuten taloustilanne, lainsäädäntö tai kilpailutilanne, voivat olla ratkaisevassa roolissa tai luoda toimialalle erityisvaatimuksia.
Yksi on kuitenkin varmaa. Ihmiset ovat keskeisiä kaikissa liiketoiminnan arvon kasvattamiseen liittyvissä asioissa. Heidän roolinsa ja merkityksensä vaihtelevat tehtävän ja vastuun mukaan. Tärkeintä, ovat että kaikki saadaan puhaltamaan yhteen hiileen ja toimimaan yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Strategiassa määritellään yrityksen pitkän aikavälin tavoitteita, kilpailuetuja ja toimintatapoja. Tämä on pääosin johdon vastuulla, mutta strategian pitää näkyä ja toteutua koko organisaatiossa. Jokaisen tiimin ja tiimin jäsenen täytyy ymmärtää, miten heidän työnsä liittyy yrityksen isoon kuvaan.
Usein kuullaan sanottavan, että työpaikan kulttuuri syö strategioita aamupalaksi. Tämä on harmittavan usein täyttä totta. Strategia ei ole vielä mitään, jos se on vain paperilla ja kulmahuoneissa. Strategian jalkauttaminen onnistuneesti läpi koko organisaation on helpommin sanottu kuin tehty. Strategia on kuitenkin olemassa vasta sitten, kun kaikki organisaation jäsenet seisovat sen takana ja ymmärtävät, miten strategia toteutuu heidän omassa arjessaan.
Operatiivinen toiminta kattaa jokapäiväiset tehtävät, kuten prosessien optimoinnin, tehtävien ja vastuualueiden määrittelyn, laadunvalvonnan ja johtamisen. Näistä vastaavat sekä yrityksen avainhenkilöt että operatiivisesta toteutuksesta vastaavat henkilöt. Toimintaa ohjaa strategia, ja onnistuminen mitataan tuloksilla.
Asiakkaiden tyytyväisyys, yrityksen maine ja tunnettuus ovat asioita, joihin jokainen työntekijä vaikuttaa suoraan tai välillisesti. Myös työntekijöiden tyytyväisyydestä huolehtiminen ja sen mittaaminen on tärkeää, sillä tyytyväiset työntekijät palvelevat paremmin tyytyväisiä asiakkaita ja ovat kaikin puolin tuottavampia työntekijöitä.
Teknologian hyödyntäminen on olennainen osa liiketoiminnan kehittämistä ja sen merkitys nousee alalla kuin alalla. Asiantuntijat suunnittelevat ja toteuttavat teknologiaratkaisuja, mutta koko henkilöstön on osattava käyttää niitä tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti.
Yrityksen taloudellinen menestys riippuu monista tekijöistä, kuten kannattavuudesta, rahoituksesta ja riskien hallinnasta. Taloudelliset tulokset ovat seurausta sekä onnistuneesta toiminnasta kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla että talousasiantuntijoiden työstä.
Henkilöstö on liiketoiminnan arvon kehittämisen ytimessä. Oikeat rekrytoinnit ovat ratkaisevia, sillä ne maksimoivat yrityksen arvon sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Rekrytoinnissa on tärkeää huomioida työntekijän persoonallisuus, kyvyt ja motivaatio, mutta myös oppimiskyky ja halu kehittyä. Rekrytoinnin onnistuminen selviää viimeistään havainnoitavissa ja mitattavissa oleva toiminnan kautta, huolellinen ja ammattitaitoinen rekrytointiprosessi varmistaa positiiviset tulokset.
Oikeanlainen työyhteisö tukee strategisia tavoitteita, ja tämä vaatii jatkuvaa seurantaa, palautetta ja kehittämistä. Liiketoiminnan tuloksia seurataan yleisesti ottaen hyvinkin tarkasti, mutta liiketoiminnan tulosten toteutumista tukevia tai vaikeuttavia tekijöitä, kuten henkilöstön työkykyä ja työtehtävistä suoriutumista sekä työyhteisön johtamista ja toimintatapoja jo huomattavasti vaihtelevammin.
Yrityksen arvo rakentuu monista eri tekijöistä, mutta lopulta ihmiset ovat aina keskiössä. Onnistuminen edellyttää oikeita rekrytointeja, hyvää johtamista ja jatkuvaa kehittymistä. Tämä näkyy sekä yksilöiden että koko organisaation toiminnassa.
Me Go Onissa olemme panostaneet erityisesti liiketoiminnan tulosten toteutumista tukevien tai vaikeuttavien tekijöiden seurantaan. Kaikki Go Onin vuokratyöntekijät ovat jatkuvan mittauksen piirissä ja pystymme näin puuttumaan epäkohtiin ennen kuin ne alkavat näkyä asiakasyrityksen tuottavuudessa.
Blogin kirjoittaja on Go On Groupin toimitusjohtaja Janne Korhonen